вторник, 17 ноември 2015 г.

Закаляване срещу настинки част 1

Пребиваването между 4 стени, дори те да са спортната зала, трудно ще ви осигури добро здраве.

Разходка­та навън помага да се увеличат защитните сили на организма. Същото се отнася и за водата. Нашите прадеди са знаели, че тялото може да се закали и да се защити от различни болести. При много от северните народи било прието да учат децата от най-ранна възраст след баня да скачат по снега или да се къпят в ледена вода. Дори новородените обтривали съc сняг или ги обливали съc студена вода. Правили са го по няколко пъти на ден в продължение на 3 дено­нощия, а между процедурите увивали бебето в еленова кожа.

ОСНОВНИ ПРИНЦИПИ

При закаляването се придържайте към основ­ните принципи - постепенност, постоянство, без пресилване.

 Постепенност
Това се отнася за увеличаване на продължителността на процедурите, понижаване на температурата на въздуха или водата. Не бива изведнъж да се втурвате боси по снега или без подготовка да се полеете с ледена вода, което със сигурност ще ви докара сериозна простуда. Закаляването започва с най-прости манипула­ции - обтриване с кърпа, потопена в студена вода.

 Постоянство
Процедурите по закаляването не бива да се при­лагат от време на време или когато се сетите, а всеки ден. Тайната е в това, че когато те се правят редовно, организмът свиква да реагира адекватно на студ или топлина. Само постоянните водни или бездушни сеанси повишават способността на тялото да се приспособява към променящите се условия на външната среда. Доказано е, че организмът привиква към студа по-добре и по-бързо, ако се закалява всеки ден по 5 минути, а не по 10 минути през ден дългите интервали между процедурите (2-3 седмици) водят до отслаб­ване на придобитите защитни реакции или до пълното им загубване. Дори при лека настинка не се препоръчва процесът на закаляване да се прекъсва. И все пак, ако се наложи да прекъснете, Започнете отначало.

■ Без пресилване
Когато избирате закаляващите процедури, отчитайте своята възраст, здравословно състояние, стил на живот, както и климатич­ните условия, при които живеете. Самочувствието ви след процедурите е единственият верен и най-добър барометър, който може да ви подскаже дали ви подхожда методът, който сте избрали.
Ето защо не се обвинявайте, ако усещате дискомфорт. Дали закаляването ви се отразява добре, може да съдите и по редица признаци. Ако усетите намаляване на апетита, раздразнение, безсъние, това е знак, че грешите някъде в схема­та на закаляването.

ВЪЗДУШНО НАЧАЛО

Започнете закаляването с въздушни процедури в добре проветрено помещение, а след това може да излезете на открито. Въздушна проце­дура може да си направите, докато лежите, се­дите или се движите. Събличайте се бързо, така че въздухът да бездейства на цялото тяло. Ако ви стане хладно, а кожата ви настръхне, бързо се облечете. Подобна реакция ще ви подскаже, че някъде бъркате, тъй като след подоб­на манипулация трябва да ви стане топло и приятно. Само тогава организмът ви повишава устойчивостта си на студ. Първите въздушни процедури трябва да пра­вите 20-30 мин. при температура на въздуха 15-20 градуса Целзий. Продължителността им постепенно се увеличава на 5-10 мин. и стига до 2 часа. Когато времето е влажно и ветровито, престоят на открито трябва да се съкрати.При дъжд и скорост на вятъра над 3 м/сек. не бива да експериментирате навън.

следва продължение.....


източник:http://www.domashenjurnal.bg/

Няма коментари:

Публикуване на коментар