вторник, 19 май 2015 г.

Алманах и изложба разказват историята на МУ-Пловдив


Юбилейна изложба на архивни материали и издания от фонда на Библиотечно-информационния център на Медицинския университет бе открита във фоайето на Аудиторния комплекс.
На нея са показани ръкописи от времето на откриване на университета преди 70 години. Историята на МУ-Пловдив е разказана и чрез публикации в местния печат от 1945 година до наши дни.
„Тази изложба е композирана в три части и за първи път показваме ръкописни документи, седем от които са поздравителни адреси, датиращи от 9 декември 1945 година – денят, в който е открит вторият университет в България”, отбеляза директорът на БИЦ в МУ-Пловдив Мая Урумова.
На изложбата беше представен и специалния алманах, посветен на 70-годишния юбилей на Медицинския университет на български и английски език. Негов редактор е доц. Бенямин Анави.
Той припомня, че за да се създаде университетът по онова време, в Пловдив е завишена цената на бирата. При откриването на ВУЗ-а на сцената на ДНА се качва дори Симфоничния оркестър.
„През тези 70 години университетът има едно вдъхновяващо развитие и то е отразено в тези алманаси”, добавя доц. Анави.
В аудиторния комплекс се състоя и среща на поколенията. Бивши студенти и преподаватели си спомниха за годините, които са посветили на МУ-Пловдив. Тук бяха и студенти от първия випуск на висшето учебно заведение. Те бяха приветствани от ректора чл.-кор. проф. д-р Стефан Костянев.
По-късно се проведе и хепънинг по случай юбилея. Не него беше дебютната изява на ансамбъл „Медик” към МУ-Пловдив. Те показаха танца „Копаница” и две автентични хора. В танцовия ансамбъл участват преподаватели, студенти и служители в Медицински университет-Пловдив.


източник: www.zdrave.net

понеделник, 18 май 2015 г.

Идеи за борба с пролетната умора

 
Пролетта е вече тук! Със събуждането на природата, повишаването на температурите и деня, който става все по-дълъг, ние се радваме на градинската работа под топлото слънце на пролетта. Но вместо разбудени като природата, много от нас в момента са изморени и се чувстват изчерпани - пролетната умора е пристигнала...
Пролетната умора не е болест, но е причинена от много специални процеси на адаптация в нашето тяло. Поради промените в условията на околната среда напр. по-висока температура и по-интензивна светлина, тялото ни се нуждае да адаптира своя хормоналния баланс и обмяната на веществата. Когато слънцето грее за по-дълъг период от време, тялото ни се изпълва с хормона на щастието серотонин. В същото време се намалява производството на хормона на съня - мелатонин. Тази промяна извлича много енергия от тялото и докато нивото на хормоните не се върне към равновесие, ние се чувстваме уморени и немотивиран. Друга причина за умората е покачването на температурата. Поради топлината вените се разширяват и кръвното налягане пада. За щастие, тази адаптация обикновено се извършва в рамките на три седмици.

За да Ви помогнем да се борите с високата температура и да получите най-доброто от пролетта, ние сме обобщили някои полезни съвети, за да помогнете на тялото си да се зареди с нова енергия.

1. Нагласете дневния си ритъм по слънцето

Не трябва да се подавате на повишената нужда от сън и да се излежавате в леглото с часове. По-добре е да си лягате рано и да ставате с изгрева. Дневната светлина кара тялото ви да произвежда хормона на щастието серотонин и намалява отделянето на хормона мелатонин. Така ще подпомогне на тялото си да се справи с хормоналните промени и ще се върнете бързо в добра форма.

2. Пийте много вода!

Поради понижаването на кръвното налягане понякога се чувствате слаби и уморени. Чрез пиене на много вода може да върнете кръвното си налягане до нормалното ниво. Може да се каже, че водата разрежда кръвта, което създава повече течност, преминаваща през кръвния поток.

3. Упражнения

Опитайте се да преодолеете слабостта си като възможно най-често спортувате навън. Няма значение дали ходите, тичате или карате велосипед: спортът стимулира циркулацията на кръвта и укрепва имунната система. Всички крайници трябва да се излагат на слънце, така че тялото да погълне възможно най-много естествена светлина, да се обогати със серотонин за съхранение.

4. Контрастен душ

Контрастният душ стимулира кръвообращението и ще помогне на тялото ви да се адаптира по-бързо към променящите се температури. След студения душ сутрин Вие със сигурност ще бъдете будни. Важно при взимане на контрастен душ: винаги започвайте с топла вода и завършвайте със студена.

5. Здравословна и лека храна

За да не обременявате тялото си допълнително трябва да се въздържате от мазна, тежка храна и да разделяте храненията си на няколко малки порции през деня и ранната вечер. Тъй като тялото се нуждае от повече витамини и протеини по време на хормоналните промени, най-добре е да поддържате хранителна диета, богата на пресни плодове, зеленчуци и пълнозърнести продукти.

източник: www.gardena.com

неделя, 10 май 2015 г.

Да отслабнем в черешова диета

Черешовата диета позволява неусетно да се стопят от три до пет килограма; при това заедно с излишното тегло от тялото си отиват и голямо количество натрупани токсини!


Черешовата диета отдавна се ползва от много актриси и модели. Този великолепен плод съдържа много пектин и подпомага доброто храносмилане. Хапвайки череши всеки ден – сега е сезонът им! – ние можем да освободим тялото си практически от всички натрупани токсини. Няколко дни на череши и йогурт правят тялото ни по-здраво, а силуета – по-строен. Може да се прилага и тактиката на разтоварващите дни, веднъж или два пъти седмично, когато основната храна са черешите.
Разтоварващият ден предполага да се снабдите с около килограм и половина качествени плодове и да ги разпределите на 4-5 порции. Комбинирайте с йогурт.
Седемдневната черешова диета, с която се стопяват до пет килограма, изисква повече упоритост. Тя е разчетена основно на плодовете, но допуска зеленчуци и нетлъсто месо.
Менюто по време на черешовата седмица моге да изглежда примерно така:
Закуска – до 400 грама череши; обяд – пилешки гърди, пресен черешов сок или компот от череши; следобедна закуска – до 200 грама череши; вечеря – салата от пресни зеленчуци, печена риба.
Преди лягане може да се хапне кисело мляко с ниска масленост без захар. През целия ден се пие достатъчно вода и неподсладен зелен чай.

източник: www.lekuva.net