понеделник, 27 октомври 2014 г.

Какви храни трябва да консумираме през есента

Балансираното хранене и практикуването на различни видове спорт ще ви осигури добро настроение, здраве и превенция срещу болестите през студените месеци.

 

Традиционно, есента е сезонът за прибиране на реколтата. Това е времето, в което събираме енергия за студените месеци, когато активността ни е по-ниска и приема на свежи плодове и зеленчуци е много по-малък.
Поради климатичните влияния, ставаме по-уязвими към болести и неразположение на тялото. Есента е сезон на наситено зелено, тъмно жълто и блестящо оранжево като тези цветове означават богато на витамини плодове и зеленчуци. Колкото по-колоритни са храните, които консумираме, толкова по-добре за нашето здраве.
Международната компания за поръчки на храна, подбра  най-вкусните и здравословни есенни плодове и зеленчуци. Направете ги редовна част от менюто ви и извличайте хранителните им ползи през есенните месеци.
Сладки картофи: Те са много полезни, поради високото си съдържание на бета-каротин и фибри. Сладките картофи са идеален избор за хора с диабет, тъй като се считат за храни с нисък гликемичен индекс. Това означава, че въглехидратите в сладките картофи се освобождава бавно, което спомага за поддържането на стабилни нива на кръвната захар. Белите картофи, за разлика от тези, водят до колебания в нивата на кръвната захар, затова е препоръчително да ги замествате с друг вид.
Тиква: Богата на бета-каротин, витамин С и фолиева киселина, тиквата е основен антиоксидант. Консумацията и може да намали риска от развитие на рак и защита срещу сърдечно съдови заболявания. Дори и семената, съдържат висока хранителна стойност и са полезни за организма, заради цинка и омега-3 мастните киселини. Тиквата е подходяща за основно ядене, гарнитура или десерт.
Ябълки: Ябълките съдържат флавоноиди, някои от най-мощните антиоксиданти. Няколко проучвания са показали, че хората, които ядат храна богата на флавоноиди имат по-нисък риск от сърдечни заболявания и инфаркти.
Круши: Крушите са богати на фибри. Със консумацията на една круша получавате  четири грама фибри, което е еквивалентно на една и половина чаши кафяв ориз. Помага за поддържане на по-ниски нива на холестерола в кръвта и подобряване на контрола на кръвната захар.
Боровинки: Това е много вкусен и нискокалоричен плод, който играе важна роля за предотвратяване на инфекции на пикочните пътища и намаляване на риска от заболяване на венците, язви, сърдечно-съдови заболявания и рак. Може да ги консумирате сушени или на направени на сок.
Това са 5-те най-полезни храни, които може да консумирате през есента. През този сезон е препоръчително да наблегнете и на супите и на готвенето на пара. Приемайте ядки, но не повече от 100 грама на ден, поради високата си калорийност.
Балансираното хранене и практикуването на различни видове спорт ще ви осигури добро настроение, здраве и превенция срещу болестите през студените месеци.

източник: fakti.bg

 

неделя, 19 октомври 2014 г.

Какво не знаете за ушната кал?

Ушната кал има и хидратираща функция. Тя прави кожата в ухото по-мека и влажна, което предотвратява сърбеж и изсушаване.

За много хора дори произнасянето на думите „ушна кал“ предизвиква отвращение и погнуса. Истината обаче е, че те не подозират, че този кожен секрет се грижи за едно от най-ценните ни сетива. Какво не знаете за ушната кал?
Какво представлява ушната кал?
Ушната кал се нарича още церумен и представлява секрет от организма, който цели да предпази ушния канал от инфекции и бактерии. Произвежда се във външния ушен канал, в който кожата е снабдена с жлези, които отделят ушната кал. Малко хора знаят, че всъщност има два типа ушна кал.
В зависимост от гените, които човек носи, тя може да бъде жълтеникаво-кафява и влажна или суха и бяла. Установено е, че хората, които произхождат от районите на североизточна Азия са наследници на сухия вид, а останалите – на влажния.
Прекалените грижи за хигиената на ушите или пък цялостната липса на такива може да доведе до проблеми със слуха. Ако ушната кал се натрупа и се втвърди до толкова, че да не маха с помощта на памучно тампонче, тогава може да се получи запушване на ухото или шум в ушите. Ненавременно взети мерки могат да доведат до загуба на слуха.
Какво не знаете за ушната кал?
Основната функция на ушната кал е да задържа мръсотията от външния свят и да попречи на развитието на бактерии в ухото. Микрочастици, прах от въздуха и други подобни могат да увредят тъпанчето, ако ушната кал не ги спре. Освен това в ушната кал се съдържат вещества, които се справят с инфекции в ранен етап.
Малко хора подозират, че ушната кал всъщност донякъде се самопочиства. Въпреки, че тя винаги съществува в ухото, по-големите наслагвания обикновено се отмиват при редовно къпане. Когато дъвчете по време на хранене, също изтласквате ушната кал навън.
Все пак хигиенните навици изискват и човешка намеса. Никога не бъркайте навътре с тампончето за уши, защото може да увредите тъпанчето. Освен това помнете, че не е добре да си чистите ушите всеки ден, защото така лишавате ухото от ушна кал и го излагате на опасност от развитие на инфекции.
Имайте предвид, че както потенето нараства с увеличаването на стреса в ежедневието, така и с ушната кал.

източник: www.zdrave.rozali.com

понеделник, 13 октомври 2014 г.

Медът - и вкусен и полезен за здравето

 

Уникалният природен продукт има положително влияние при много състояния на организма.

Продуктите от мед отдавна са популярни сред хората. Кой от нас би казал, че вкусът му е неприятен?! А и нали той е не само висококалорична храна, но и продукт на здравето - възстановява силите след преумора и отпадналост, придава яснота на мисълта, нормализира дейността на всички системи на организма и по този начин възвръща трудоспособността след тежки заболявания.
Според мнението на диетолозите медът е особено необходим на тези, които обичат месни и тестени изделия, защото е известно, че “мазнините изгарят в пламъка на въглехидратите”, а пчелният мед е особено богат на въглехидрати.
Редовната употреба на природен мед действа успокояващо и на централната нервна система, значително подобрява функциите на стомаха и червата.

Най-разпространеният начин за употреба на мед е вътрешният. Взима се обикновено с чаена лъжичка, като е добре да се задържа колкото се може по-дълго в устата. Много хора го слагат в чай, мляко, сок и дори кафе.


На възрастните се препоръчва количество от 100 г, а на децата - 30-50 г мед дневно.
Медът е особено полезен при продължителни изтощителни заболявания, в периоди след операция и по време на възстановяване след болест. При възпалителни заболявания на стомашно-чревния тракт е по-добре медът да се разрежда с вода на стайна температура до получаване на консистенцията на гъстата сметана.
Трябва да се има предвид, че медът влияе на стомашната секреция, и неговата употреба преди хранене способства за отделянето на стомашен сок (1 супена лъжица на 1 чаша вода). А ако същата доза се взема 1,5 - 2 часа преди хранене като топъл разтвор, това ще доведе до спиране на секрецията на стомашен сок, което може да бъде използвано при лечението на гастрит с повишена киселинност.

Медът се прилага и външно при заболявания на кожата - за мазане, компреси и местни вани. За тези цели се приготвят водни разтвори и мехлеми.
При възпалителни заболявания на гърлото и другите органи на дихателната система може да се прави инхалация с мед, като се приготви 50% разтвор на мед. 

източник: www.zdrave.bg